De Ark van Noach siert wand in ’t Kelderke

Een fraaie uitbeelding van de Ark van Noach in ‘t Kelderke geschilderd door Folkert Faber (foto Harm Feitsma).

Kleurt een prachtige muurschildering met de afbeelding van een kleurrijke duif de hal tegenover de kerkzaal van De Flambou, sinds kort siert een fraaie muurschildering van de Ark van Noach de wand van ’t Kelderke. Dit is de ruimte waar o.a. de oppasdienst elke zondagmorgen haar onderkomen heeft. Net als de schildering in de hal komt de Ark van Noach van de hand van ons gemeentelid Folkert Faber.

Het is bij toeval dat de muurschildering zijn beslag kreeg. De aanleiding was de waterschade ten gevolge van de overvloedige stortregens eind augustus van dit jaar. “Door het water was de wand helemaal doorweekt en moest deze vervangen worden door een nieuwe gipswand”, legt Folkert Faber uit. “Maar deze was uiteraard kaal, daar stond niets op. Toen vroeg Anne-Willem Hoekstra kunnen we voor de kleine kinderen niet een muurschildering maken van de Ark van Noach met wat dieren erop.

Folkert Faber is de man niet die nee zegt tegen dat soort verzoeken. “Ik vind dit prachtig om te doen. Maar de grootte van de oppervlakte van de muur viel me wel wat tegen”, vertelt hij. “Je moet de dieren klein schilderen op een hoogte dat de kinderen het goed kunnen zien. Want dieren spreken kinderen aan.” Op de wandschildering ontbreken uiteraard Noach en de ark niet. En natuurlijk een regenboog, het teken van het eeuwigdurende verbond tussen God en al wat op aarde leeft, waarin God belooft dat er nooit weer een zondvloed zal komen om de aarde te vernietigen (Genesis 9).

Waarom deze uitbeelding? Dit onderwerp is nl. niet los te maken met de muurschildering in de hal van de kerk. Daarop wordt afgebeeld dat Noach de duif losliet. “Anne-Willem stelde daarom voor om de Ark van Noach te schilderen. Nu hebben de kinderen er een beeld bij wanneer het verhaal wordt verteld en wordt het voor hen heel duidelijk”, legt Folkert Faber uit. Hij schildert ‘uit de vrije hand’ en put daarbij ideeën uit werk van Rien Poortvliet. “Die heeft een boek gemaakt over de Ark van Noach, waarvan hij veel tekeningen heeft gemaakt. Ik heb het zo geschilderd dat het de kinderen duidelijk wordt. Van elke soort heb ik twee dieren geschilderd. Die komen uit de ark. De duif in de hal heeft Noach losgelaten, nu stroomt de ark dus leeg.”

Folkert Faber krijgt veel positieve reacties. Vanuit de hal van de kerk is de muurschildering niet te zien. Belangstellenden worden daarom van harte uitgenodigd eens in ’t Keldertje af te dalen om dit fraaie kunstwerk te bekijken. Dat is het zeker waard.