Bevestiging- en afscheid van ambtsdragers – ds. H.J. de Groot, Burgum

Collecte: 50% ZWO en 50% kerk
Koster: Gerard Atsma

Download Liturgie

Naast het afscheid en de bevestiging van ambtsdragers wordt in deze dienst ook onze nieuwe ouderenpastor Bianca Prins-Bijleveld in de bediening gesteld.

ZWO – Collecte

Een sterke kerk op een kwetsbare plek in Ghana

Ghana is een overwegend christelijk land, maar in het noorden vormen christenen een minderheid. Daarom is het belangrijk dat de kerk hier goede leiders heeft, die niet alleen veel bijbelkennis hebben, maar ook investeren in de dialoog tussen christenen en moslims. Het opleidingscentrum van de Presbyteriaanse Kerk leidt voorgangers, kerkelijk werkers en jeugdleiders hiervoor op. Daarnaast worden jongeren opgeleid voor een praktisch vak en leren analfabeten lezen en schrijven in hun eigen dorp.

Veel jongeren trekken vanuit het armere noorden naar de hoofdstad Accra. Sommigen komen bedrogen uit. De Ghanese kerk wil het vertrek van jongeren uit het noorden ontmoedigen door hen kansen te bieden in hun eigen dorp. Met steun van Kerk in Actie kunnen ze een praktisch vak leren, zoals kleermaker, kapper of timmerman.

Ook organiseert de kerk alfabetiseringscursussen waarbij zowel volwassenen als jongeren leren lezen op basis van teksten uit de Bijbel. Zo laat de kerk zien dat ze niet alleen de eigen gemeenteleden ondersteunt, maar ook van betekenis wil zijn voor de omgeving. Christenen en moslims leven op goede voet met elkaar samen in de Noord-Ghanese dorpen. Dat is mooi om te zien en te ondersteunen.

Steun dit werk

Kerk in Actie steunt drie verschillende onderdelen van deze Ghanese kerk: 20.000 euro voor de training van voorgangers, 25.000 voor de alfabetisering, en 40.000 voor Jongeren aan het werk. Steun dit werk met een bijdrage op rekening NL89 ABNA 0457 457 457 t.n.v. Kerk in Actie te Utrecht, o.v.v. kerk Noord-Ghana (Z009123) of doneer online. Hartelijk dank.

26 september, 2021

De Flambou