Connexion heeft flow te pakken met variété en enthousiasme

“Vul dit huis met Uw glorie!” Huisband Connect begeleidt dit lied in de Feansterseal van De Lantearne. Vanuit de naastgelegen kerkzaal De Flambou wordt samen met het orgel gezongen ‘dank U voor deze nieuwe morgen’. Het thema in de beide diensten is ‘Ik geloof het wel.’ Al ruim twee jaar biedt PKN Surhuisterveen-Boelenslaan maandelijks de variatie van twee diensten op een zondag.

Bezoekers van de beide ontmoetingsdiensten in Surhuisterveen treffen elkaar na het ‘amen’ bij een bakje koffie in de hal van het gebouw. De oorsprong van deze differentiatie zit ’m in een groep jongeren die zich niet meer thuis voelde in de kerk. “De kerk had een flinke opfrisbeurt nodig”, blikt jongerenwerker Anne-Willem Hoekstra terug.

Samen met de jeugd ging hij alweer zo’n vijf jaar geleden aan de slag om te bouwen aan een toekomstbestendige kerk. Dat heeft geleid tot de huidige Connexion ontmoetingsdiensten in De Lantearne. “We zien echt dat we nu mensen bereiken die we anders niet zouden treffen”, aldus Hoekstra die ook wel een beetje trots is op wat hij samen met een enthousiast team heeft neergezet.

“Met de fantastische huisband Connect, diverse sprekers en gevarieerde onderwerpen hebben we de flow twee jaar na de start echt wel te pakken”, aldus de jongerenwerker die al bijna veertien jaar aan Surhuisterveen verbonden is. “Het is fijn dat het elke keer zo vol in de zaal is met zowel jong als oud. We zien mensen de weg naar de kerk terugvinden en bovendien ook het aantal nieuwe gezichten almaar groeien.”

Andere kerken die zien wat er gebeurt bij Connexion zijn zelfs wel een beetje jaloers en vragen zich af: hoe doen jullie dat? “We hebben met gevarieerde diensten een andere koers gekozen die we vijf jaar gaan volhouden”, legt Hoekstra uit. “Deze variatie van dienst past echt bij de veelal jongere doelgroep. Connexion heeft echt uitstraling, het maakt mensen nieuwsgierig.”

Er zijn ouders die hun kinderen niet meer mee krijgen naar de traditionele diensten, maar als er Connexion is, dan willen ze juist mee! Ook uit omliggende dorpen blijft de groep bezoekers almaar groeien. Door deze positieve beweging gaan steeds meer mensen begrijpen dat de kerk niet kan blijven zoals het altijd is geweest.

Connexion heeft duidelijk het gat dat de tijd geslagen had tussen de traditionele kerkgang en de generatie die steeds meer afhaakte behoorlijk weer dichtgeslagen, zo durft Anne-Willem te stellen. “Bijna iedere dienst moeten er stoelen worden bijgeplaatst. De kapstokken hangen vol tijdens de ontmoetingsdiensten, er blijven veel mensen koffiedrinken.”

“Ik ben er zeker van dat we de juiste weg zijn ingeslagen, maar we zijn er nog niet. We moeten volhouden, blijven luisteren naar de nieuwe generatie om aansluiting met hen te houden en deze frisse uitstraling te behouden. Ik geloof dat God ons zal leiden om op deze manier de kerk van de toekomst te zijn!”