Anette Postma (Beamerteam)

“Dit liket my leuk”, zo dacht Anette Postma toen ze in 2014 een oproep in de kerkbode zag staan waarin werd gevraagd om versterking van het beamerteam. Twee jaar eerder was ze lid geworden van de kerkgemeenschap in Surhuisterveen waarin ze het nu tijd vond om actief te zijn. “Ik woe graach wat dwaan binnen de gemeente.”

Anette is in het dagelijks leven verloskundige en kan haar beamertaken voor de kerk prima combineren met haar onregelmatige werk. Ruim van tevoren heeft ze inzicht in haar werkrooster en kan de beamerdiensten hier prima omheen plannen. Bovendien is het ruilen binnen het team meestal geen probleem. Ze schat in dat ze per beamerdienst ongeveer een uurtje voorbereiding nodig heeft en dan is nog een uurtje concentratie vereist tijdens de dienst. “Wy wurkje mei Easy Worship”, vertelt Anette over het computerprogramma waarin ze afwisselend met een team van vijf personen de gegevens van de liturgie verwerkt en presenteert. “It is altyd wer in moaie útdaging om ferskes en bibelteksten sa effisjint mooglik te toanen.”

De samenwerking met het team, de predikant, koster en cameraman maakt het werk bovendien erg leuk. “Oant no ta bin ik de iennichste frou tusken allegearre mannen, dat fielt wol stoer.” Daarnaast voelt ze zich best wel een ‘powervrouw’, zo achter de knoppen en samen met het team achter de desk is het vaak best gezellig.

“It is echt net hiel lestich wurk”, oordeelt ze en ze blijft dit werk voorlopig nog wel doen. Het team merkt wel dat er wat extra man/vrouwkracht bij kan om de wekelijkse diensten goed te kunnen bezetten. “Ik fiel my op myn gemak tusken ‘myn’ beamermannen, mar soe it ek wol aardich fine as der wat mear frouljuspraat by komt.”