Karst Kuipers, nieuwe vrijwilliger in De Bining

Karst Kuipers is de nieuwe vrijwilliger in De Bining. Na het afscheid van het beheerdersechtpaar Jan en Hennie Veenstra, mei vorig jaar, was de Commissie van kerkrentmeesters op zoek naar een nieuwe beheerder of beheerdersechtpaar die de ontstane vacature kon invullen.

“Ik had de advertentie in Kruispunt wel zien staan”, vertelt Kuipers. “Misschien was dat wel wat voor mij, dacht ik, maar na mijn pensionering was ik vrij man en daar wilde ik ook niet te veel aan tornen.” Op de vraag aan Renze From, de echtgenoot van kerkrentmeester Japke, of ze al iemand voor De Bining hadden, was het antwoord ontkennend. “Via Japke heb ik een gesprek gehad met André Postma wat de vrijwilligerswerkzaamheden voor De Bining inhielden.” Het leek me wel wat. Hand- en spandiensten verrichten in De Bining. ‘Huismeester’. Er voor zorgen dat de tafels en stoelen in vergaderopstelling staan, koffie zetten, de gebruikte kopjes weer in de afwasmachine zetten enz.” Voor de werkzaamheden rondom het gebouw zijn weer andere vrijwilligers. Twee keer in de week, op dinsdag- en vrijdagmorgen, wordt De Bining gebruikt voor bloedprikken. “Als het slecht weer is geweest haal ik na afloop de stofzuiger er even over, zodat alles er weer netjes uitziet.” De uitgebreide schoonmaakwerkzaamheden worden een keer in de veertiendagen gedaan door twee vrouwen. “Zijn er onverwachte extra werkzaamheden dan krijg ik een appje van André.”

“Sinds vorig jaar oktober ben ik actief in De Bining, maar de lockdown haalde de laatste tijd een streep door de vergaderingen en andere activiteiten. Het was heel rustig. Pas sinds de laatste week van januari komen de activiteiten weer wat op gang.” De werkzaamheden van Kuipers in De Bining sluiten overigens naadloos aan bij zijn vroegere baan. “Sinds vier jaar ben ik gepensioneerd. Daarvoor was ik dertig jaar conciërge bij scholengemeenschap Singelland in Drachten. In De Bining ben ik even weer terug in mijn oude werk en dat voelt goed.”
Foto Harm Feitsma