Nieuw seizoen kerkenwerk startzondag

De startzondag van 19 september luidde het nieuwe kerkelijke seizoen feestelijk in. “Wat wie it gesellich”, hoorde je van vele bezoekers. Zij waren met velen naar De Flambou gekomen. “De minsken hawwe de gearkomsten sa lang mist, do koest fernimme dat se hjir wer oan ta wiene.” Het was te merken aan de grote belangstelling.

De startzondag begon met een kerkdienst in de kerkzaal van De Flambou. De dienst was voorbereid door Anne-Willem Hoekstra, de nieuwe ouderenpastor Bianca Prins-Beijleveld en da. Margriet van de Bunt uit Biddinghuizen. Zij leidde ook de dienst. Medewerking werd verleend door organist Oebele Dijkstra, de begeleidingsband Together 4 Him en Brassband Blaast de Bazuin o.l.v. gelegenheidsdirigent Anne van der Sluis. Lector was Jantine Wiersma.

Bij binnenkomst werd door Together 4 Him het bekende lied ‘Ik zal er zijn’ van Sela gezongen, gevolgd door ‘Tienduizend Redenen’. Toepasselijker kon het niet: In Gods aanwezigheid de dankbaarheid zingend uitspreken nu we weer mogen zingen en met z’n allen de eredienst mogen vieren. Bianca Prins-Beijleveld, sinds 1 september jl. ouderenpastor kreeg de gelegenheid zich voor te stellen aan gemeente.

Het thema was: Van U/u is de toekomst. “De U met een hoofdletter, in vertrouwen op God, de u met een kleine letter, hoe werken wij aan de toekomst”, zo stelde Margriet van de Bunt. Hoe zien wij de toekomst met God en wat denken wij van dit thema? Deze vraag legde zij voor aan de gemeente. Een vraag, waarop een aantal gemeenteleden hun mening gaven. Er werd een kaars aangestoken voor de mensen, die in de coronatijd zijn overleden. Een heel mooi gebaar.

De commissie Startzondag – bestaande uit Sjoukje Atsma, Thelena Hiemstra, Nynke Kooij, Anita Mulder, Roelina Overwijk en Rineke Schriemer, met medewerking van André Postma – had weer een scala aan activiteiten georganiseerd. Met succes, de organisatie liep weer gesmeerd.

Het traditionele koffiedrinken na afloop met een heerlijk stuk gebak viel weer geweldig in de smaak. Onder het motto Heel Surhuisterveen Bakt hadden maar liefst 27 bakkers (opvallend allen vrouwen!) zich laten inspireren door het populaire televisieprogramma Heel Holland Bakt. Goed voor 23 zoete taarten, 8 hartige taarten en drie cakes. Robèrt van Beckhoven en Janny van der Heijden, de juryleden van Heel Holland Bakt zouden geen enkele bakker naar huis durven sturen, zo goed hadden de thuisbakkers hun werk gedaan. En er is geen bakker in de wijde omgeving, die zo’n breed assortiment kan aanbieden.

Na de koffie konden de bezoekers te kust en te keur gaan, voor iedereen was wel iets van zijn of haar gading. Een opsomming van de activiteiten: Beppe’s lapkes maken, het maken van kaarten voor mensen, die wel een bemoediging konden gebruiken (waar opvallend veel jeugdigen zich voor inzetten), een Dorcas stand, een inspiratietafel, een workshop Geurverfrisser, Oud-Hollandse spellen, een meditatieve wandeltocht, een QR-code fietstocht, optredens van Blaast de Bazuin en Together 4 Him, spijkerslaan. Kortom voor elk wat wils.

De dag werd afgesloten met een gezellig Foodplein, waar de aanwezigen elkaar konden ontmoeten en waar men genoot van het vele lekkers. Als het succes en de sfeer van de startzondag een voorbode is van het komende seizoen, dan gaan we met elkaar een gezegend kerkelijk jaar beleven. Dank aan de organisatie, die voor een prima startzondag zorgde.

Foto’s: Harm Feitsma