Vernieuwing De Flambou voor de zomer gereed

De verbouw van De Flambou vordert gestaag. Zoals door velen zal zijn opgemerkt, staat vooral de toegang aan de Groningerstraat letterlijk in de steigers. De oude deuren en entree zijn verwijderd en worden vervangen door een geheel nieuwe entree.

Bouwbedrijf Van Dijk uit Surhuisterveen is enkele maanden geleden samen met vrijwilligers met de werkzaamheden begonnen en alles verloopt volgens schema. Ook de hal van de kerk wordt vernieuwd en daardoor ontstaat straks één geheel met de hal van De Lantearne. De nieuwe entree aan de Groningerstraat wordt voorzien van een zogenaamd luchtgordijn, waardoor de temperatuur in het complex minder fluctueert. De wind en kou krijgen straks minder vat op de kerkzaal en de andere ruimten, en dat heeft een positief effect op het verlagen van de stookkosten.

De oude traptreden verzakten en braken af, waardoor de veiligheid niet meer kon worden gegarandeerd. Dat probleem wordt door de vernieuwing verholpen. Tegelijkertijd is aan de toegankelijkheid voor mensen die minder mobiel zijn, gedacht. In de eigenlijke hal van de Flambou worden vloer, wanden en plafond vernieuwd. Ook zijn vrijwilligers inmiddels bezig met het opknappen van de ruimten naast de hal, het vervangen van kabels, leidingen en aanbrengen van nieuwe verlichting.

“We liggen op schema”, verduidelijkt Gaele Dijkstra. Aannemer Van Dijk is rond 1 juli klaar met de werkzaamheden. “Daarna gaat het om de afwerking. We hopen nog steeds dat we voor de zomervakantie de hal weer kunnen gebruiken.”