Vrijwilligers brachten vernieuwing De Lantearne in stroomversnelling

Wethouder Spoelstra verrichtte opening

Foto Dick Kooy

Vrijwilligers brachten vernieuwing De Lantearne in stroomversnelling

De vernieuwde ‘grote’ zaal van De Lantearne in Surhuisterveen is klaar om weer gasten te ontvangen. In kleine kring heeft wethouder Jouke Spoelstra van Achtkarspelen de zaal in gebruik gesteld. Hij deed dat samen met Gaele Dijkstra, die het afgelopen jaar één van de drijvende krachten achter het project was. Gaele coördineerde de inzet van vrijwilligers. Behalve Dijkstra waren daarbij ook de andere leden van de bouwcommissie aanwezig. Zodra het vanwege de corona-perikelen mogelijk is, zal uiteraard nader worden stil gestaan bij de opening.

Het is inmiddels ruim anderhalf jaar geleden dat het licht op groen werd gezet voor het wegwerken van achterstallig onderhoud en modernisering van De Lantearne. Alles was er de afgelopen maanden op gericht om begin dit jaar de werkzaamheden te hebben afgerond. Dit, omdat De Lantearne  op 15, 16 en 17 maart beschikbaar moest zijn als stemlocatie voor honderden inwoners van Surhuisterveen.

“In boppeslach”, oordeelde  wethouder Jouke Spoelstra. De Lantearne is voor hem geen onbekend terrein. Pake en beppe Spoelstra, die destijds woonden aan het Zetveld, hebben er in het verleden veel uren doorgebracht. “Dat het een stemlocatie is, onderstreept het multifunctionele karakter van het gebouw. Hier kan veilig en zonder risico’s corona-proof worden gestemd en dat is belangrijk.”

Bijzonder is dat het stichtingsbestuur om een en ander te realiseren subsidies en bijdragen heeft gekregen van onder meer het provinciale Iepen Mienskipsfûns (IMF), NAM, TVM, het Spavo Fonds, de Rabobank en de gemeente Achtkarspelen. Daarnaast zijn er giften binnengekomen en heeft de kerkelijke gemeente een garantstelling gegeven. Vanwege de coronacrisis konden slechts enkele acties doorgaan. Dat is spijtig, omdat de aanschaf van nieuwe tafels en stoelen nog op het verlanglijstje staan. Rond Moederdag zal overigens met het oog hierop de traditionele bloemactie worden georganiseerd. De opbrengst hiervan is bedoeld voor de aanschaf van nieuwe stoelen.

“Het is een prachtige accommodatie geworden met een belangrijke functie voor Surhuisterveen en de wijde regio. Vooral de combinatie met De Flambou maakt het uniek in de omgeving”, aldus Spoelstra.

Het oorspronkelijke gebouw is inmiddels ruim 60 jaar oud en de tand des tijds werd meer en meer zichtbaar. Dat leidde tot een ambitieus renovatie- en verduurzamingsplan, waarbij veel achterstallig onderhoud kon worden weggewerkt. “We zijn begonnen met het vergroten van de hal. Die heeft nu het karakter van een ontmoetingsruimte”, vertelt Gaele Dijkstra. Hij coördineerde het afgelopen jaar het werk dat door tientallen vrijwilligers in het gebouw is verricht. Dat ging in nauwe samenwerking met bouwbedrijf Van Dijk b.v. uit Surhuisterveen, de hoofdaannemer van het project. De werkzaamheden verliepen sneller dan verwacht. “We hadden er eerlijk gezegd bijna twee jaar voor uitgetrokken, maar vanwege de coronacrisis werden alle geplande activiteiten in De Lantearne en De Flambou afgelast. Daardoor konden we met onze vrijwilligers bijna dagelijks aan het werk.” Dijkstra schat dat de vrijwilligers samen bijna 2500 uren in het gebouw hebben gewerkt. “Dat is van onschatbare waarde.”

Het meest in het oog springend is de totale renovatie van de grote zaal. De buitenmuur en ramen zijn vernieuwd en dat geldt ook voor het plafond. De zaal zelf is nu voorzien van een energiezuinige ventilatie- en klimaatinstallatie en ledverlichting. Net als in De Flambou is nu ook ringleiding in De Lantearne aanwezig. Verder is de geluidsinstallatie vernieuwd en kan via grote schermen tekst en beeld worden getoond. Indien nodig, kan zelfs een verbinding met de kerkzaal worden gemaakt. Diensten en andere activiteiten in De Flambou kunnen daardoor rechtstreeks vanuit de grote zaal worden gevolgd. Ook is er een nieuwe uitgiftebar achterin de zaal geplaatst. Tijdens de werkzaamheden bleek dat ook de keuken onder handen moest worden genomen. De vloer en het tegelwerk werden vernieuwd, evenals de opbergkasten. Door het aanbrengen van een verdieping, kon boven de keuken een nieuwe berging worden gerealiseerd.

“We kunnen nu weer jaren vooruit”, verwacht beheerder André Postma. “Verlichting, beeld en geluid zijn nu perfect. Ook voor vergaderingen, cursussen en andere activiteiten is dat belangrijk.” Op zondag is De Lantearne vooral een ontmoetingsplek voor of na de wekelijkse erediensten. Daarnaast worden op jaarbasis ook tientallen concerten, festivals en andere activiteiten in De Flambou gehouden. “De doorstroming van de grote kerkzaal naar De Lantearne was in het verleden een probleem. Ook dat is nu door aanpassing van de hal verleden tijd.”

Foto’s André Postma