Sinds juli 2008 heeft de Kerk een eigen website, www.pkn-surhuisterveen-boelenslaan.nl. Als webmaster is Evert vanaf het begin betrokken geweest. Evert van Leersum is werkzaam als docent IT bij ROC Friese Poort die per 1 augustus verder gaat als Firda. Omdat hij ook les gaf in HTML en CSS, de bouwstenen van een website, heeft Evert het eerste ontwerp gemaakt. Er werd gebruikt gemaakt van een content management systeem (CMS) van Strato. Hierdoor lag het uiterlijk van de website wel vast. De website werd gevuld met algemene informatie, zoals kerkdiensten ed. Ook werden er artikelen met foto’s geplaatst. De foto’s moesten eerst omgezet worden naar een fotogalerij en daarna kon het bij het artikel geplaatst worden. Ook was er toen de mogelijkheid om emailadressen te maken, het kerkelijk bureau, scriba en de predikanten kregen als eerste een mailadres die gekoppeld was aan het domein. (@pkn-surhuisterveen-boelenslaan.nl) Om een emailadres door te geven moet je veel spellen met de kans op fouten. Hiervoor is toen het domein @pknsb.nl vastgelegd.

Terugblik op de eerste website met 50.000 bezoekers. (september 2011)

Het CMS van Strato was verouderd en voldeed niet aan Responsive Design. ‘Responsive’ betekent dat de website op alle schermen goed werkt, van het grootste beeldscherm tot het kleinste mobieltje, zowel in liggende als in staande positie. De Kerkenraad heeft toen besloten dat er een nieuw ontwerp gemaakt moest worden waarin dit wel mogelijk was. In overleg is Klaas Wytze Kits gevraagd om dit ontwerp te maken in WordPress. Dit is één van de meest gebruikte content management systemen (CMS). Hierdoor werd het mogelijk om de website op alle media goed te laten werken. Nadat het ontwerp klaar was moest het weer gevuld worden met informatie. Diverse geledingen hebben hiervoor content aangeleverd. Uiteindelijk was het nogal een behoorlijke klus om alle informatie op de nieuwe website te krijgen. Samen met Andries Nieuwenhuis is het gelukt om alle informatie op de website te plaatsen.

Naast de website verzorgt Evert ook de informatie over de diensten in het kerkblad Kruispunt. Omdat de informatie over de kerkdiensten van meerdere personen komt zoals Scriba, Joy4KIds, Oppasdienst, Kosters en in het verleden de kerkauto heeft Evert dit geautomatiseerd. Hierdoor kan er snel een overzicht gemaakt worden. Ook de agenda van de website wordt hiermee gevuld.

Omdat het domein @pknsb.nl niet handig gekozen was en eigenlijk niet goed is, is er recentelijk het domein @pgsb.nl vastgelegd. Alle mailadressen moesten hiervoor omgezet worden. Inmiddels is dat gebeurd en zitten we nu in de fase dat iedereen geïnformeerd wordt dat het domein @pknsb.nl komt te vervallen. Dit zal net voor de zomervakantie zijn. Wanneer u een reply krijgt op een verstuurd mail met de mededeling dat het domein komt te vallen past dan bij de contactpersonen het mailadres aan anders ontvangt u binnenkort een melding dat de mail niet is aangekomen.

Mocht u ideeën hebben voor de website of content heeft wat u op de website geplaatst wilt hebben, bent u actief in de kerk en wilt u graag een mailadres gekoppeld aan het domein hebben neem dan contact op met Evert. Dit kan via webmaster@pgsb.nl.