Startzondag uitermate geslaagd

Zondag 18 september, de officiële aftrap van een nieuw seizoen kerkelijk werk. Met als startpunt de traditionele Startzondag. De organiserende commissie, bestaande uit Rineke, Anita, Matascha, Marianne, Thelena en Nynke met medewerking van André Postma, had weer een scala aan activiteiten georganiseerd. “Wat wie it wer gesellich”, hoorde men van diverse kanten.

Vanaf 9.00 uur was het al een aanvoer van lekkernijen voor bij de koffie en de maaltijd. Heel Surhuisterveen Bakt had weer haar uiterste best gedaan en gehoor gegeven om haar beste beentje voor te zetten op culinair gebied. Hetgeen resulteerde in 29 zoete taarten, 2 cakes en een aantal cupcakes, alsmede 8 hartige taarten. De organisatie, die al die aanlokkelijk uitziende lekkernijen moest aannemen, had moeite om niet even stiekem een vingertje door de slagroom, monchou enz. te halen en te proeven van al dat lekkers. Het aanbod was een breed assortiment. “Reuze…keuze”, liet de organisatie weten.

Ook werden er veel bloemen meegebracht, die tijdens het bloemschikken tot prachtige bloemstukken werden verwerkt. In de hal kon men na afloop een prachtige bloemenzee ontdekken. De bloemstukken waren bestemd voor de diverse dagbestedingen. Alle vertrekken zagen er prachtig versierd uit met o.a. slingers, dit verzorgd door de kinderen van Joy4Kids.

Kerkdienst

De startzondag begon met een kerkdienst in De Flambou, waarvoor veel belangstelling was. De dienst werd geleid door ds. Hans de Jong, jeugd- en jongerenwerker Anne-Willem Hoekstra en ouderenpastor Bianca Prins-Beijleveld. Zij namen elk een gedeelte van de eredienst voor hun rekening. Ouderling van dienst was Jelle van der Velde, terwijl Froukje Dijkstra de lector was.
De muzikale leiding was in handen van de eigen huisband Connect, de begeleidingsband Together4Him en Brassband Blaast de Bazuin onder leiding van hun nieuwe dirigent Chris van der Veen, die zijn debuut maakte in De Flambou met Blaast de Bazuin als begeleider tijdens de eredienst.

Het werd een feestelijke dienst, waarin ook de nieuwe ambtsdragers werden bevestigd en afscheid werd genomen van de uittredende ambtsdragers. Tevens werd het Heilig Avondmaal gevierd, passend bij het jaarthema van de Protestantse Kerk Nederland ‘Aan tafel!’ De Bijbellezingen waren uit Jesaja 55 en Johannes 6: 25-35.

In de prediking gingen zowel Hans de Jong als Bianca Prins en Anne-Willem Hoekstra in op het thema ‘Aan tafel!’. Van de Maaltijd van de Heer naar de tafel van verbinding. De startzondag stond in het teken van dit thema. Een van de plannen hiervan is het opzetten van ‘thuisrestaurants’, waarin het woord ‘Verbinding’ centraal staat. Om gemeenteleden, die het leuk vinden om te koken te verbinden met mensen die graag eens bij en met anderen willen eten. Ook binnen de eigen gemeente. Op deze startzondag liggen formulieren waarop de gastheren/vrouwen hun te serveren menu en de datum kunnen aangeven. Ook kunnen gemeenteleden die graag te gast willen zijn hun naam noteren op het formulier van hun ‘thuisrestaurant’ naar keuze. Zo werd het thema ‘Aan tafel!’ vertolkt door Gerianne Hoekstra en Arjen Stienstra in een korte sketch.

‘After-party’

Na afloop van de kerkdienst was het gezellig druk is de zalen van De Lantearne. Na de koffie was er voor iedereen wel iets van zijn of haar gading, jong en oud. Het traditionele kaarten maken voor zieken, ouderen of mensen die een steuntje kunnen gebruiken of aandacht verdienen. Was er een boekentafel, een stand van ‘Omzien naar elkaar’, sjoelen, spijkerslaan, bloemschikken, het van de televisie bekende spel ‘De Alleskunner’ enz. Kortom ‘Voor elk wat wils’. De hersenen kraakten bij velen bij de fotowedstrijd, waarbij van twintig oude foto’s geraden moest worden wie het betrof.

De dag werd afgesloten met een Foodplein, welke vanwege de weersomstandigheden grotendeels binnen werd gehouden. De hartige taarten, salades, broodjes beenham en hamburgers lieten zich goed smaken. Als het succes en de sfeer van deze startzondag een voorbode is van het komende seizoen, dan gaan we met elkaar een gezegend kerkelijk jaar beleven. Dank aan de organisatie, aan allen die hebben meegewerkt, het was weer een uitstekend verzorgde startzondag, welke positief werd ontvangen.

NB: Tijdens de dienst werd de uitslag van de Zonnebloemactie via een filmpje bekend gemaakt.

Foto’s: Harm Feitsma